"Намалюю щастя"

Програма творчого об'єднання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва
арт-майстерні "Намалюю щастя"

Автор програми:
Єськова О.В.,
керівник гуртка ЦДЮТ


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

За умов розбудови, демократизації та докорінної трансформації суспільства, усвідомлення загрози, яка криється в бездуховності, емоційній недорозвиненості дітей та юнацтва, низькому рівні креативності, виникає нагальна потреба пошуку нових, нетрадиційних форм роботи в процесі навчально-виховної діяльності та пошуку особливих засобів впливу на духовність особистості. Серед таких у загальному русі за гуманізацію системи освіти помітно зростає роль мистецтва.

Образотворче мистецтво – явище соціальне, його специфіка неповторювана в інших областях людської діяльності, тому пріоритетні цілі художньої освіти лежать в області виховання духовного світу людини, розвитку емоційно-чуттєвої сфери, образного мислення і здатності оцінювати навколишній світ згідно із законами краси. Без виховання естетично грамотних людей, уміння розуміти і цінувати мистецтво, без пробудження у дітей творчого начала неможливе становлення цілісної, гармонійно розвиненої і творчо активної особистості.

Знайомство зі світом мистецтва дає дітям можливість підвищити свій рівень культури. Духовне осмислення і художнє освоєння дійсності налаштовує дитину на самовдосконалення і гармонізацію внутрішнього «я» із зовнішнім середовищем. Дитина, що створює своїми руками прекрасне, ніколи не зможе зруйнувати прекрасне, створене іншими. Душа її наповнюється захватом, вона вчиться бачити те, що приховано від очей багатьох, вчиться поважати традиції, любити і берегти навколишній світ, природу.

Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напрямку образотворчого та декоративно-прикладного профілю й спрямована на вихованців віком від 5 до 16 років.

Основною метою програми є особистісний та духовно-естетичний розвиток дітей, створення умов для їх творчої самореалізації засобами сучасного та традиційного декоративно-прикладного й образотворчого мистецтва.

Завдання:

Розвивальні:

* розвиток універсальних та специфічних для художньо-творчого процесу особистісних якостей та здібностей як основи для розвитку її творчого потенціалу: образного, нестереотипного асоціативно-творчого мислення, уяви, фантазії, спостережливості, зорової пам’яті, художнього смаку та художньо-образних якостей зорового сприйняття (сприйняття кольору, форми, ритму, фактури поверхні тощо);

* розвиток чуттєво-емоційної сфери, здатності розуміти та інтерпретувати твори мистецтва, оцінювати естетичні явища;

* розвиток сенсорних здібностей дітей, що більшою мірою сприятиме повноцінності художньо-естетичного сприймання та поліпшенню якості практичної художньо-творчої діяльності;

* розвиток художньо-практичних умінь, навичок та вміння використовувати набуті знання у самостійній художній діяльності;

* розвиток здатності до самостійної роботи і аналізу зробленої роботи.

Виховні:

* виховання стійкого інтересу до образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, поваги до національної культури та культури різних народів;

* збагачення моральних якостей, здатності проявляти себе в мистецтві, формування художніх та естетичних вподобань, відчуття краси та гармонії, здатності емоційно відгукуватися на різноманітні прояви естетичного у навколишньому світі, вміння підмічати прекрасне у спостережуваних явищах та усвідомлювати його, потреби в спогляданні та милуванні;

* виховувати прагнення до розумної організації свого вільного часу;

* пробуджувати бажання до колективної творчої праці, заохочувати доброзичливе ставлення один до одного і оточуючих через створення малюнків, декоративних творів, поробок.

Навчальні:

* засвоєння початкових знань про образотворче та декоративно-прикладне мистецтво, їх роль у житті суспільства, культурному середовищі;

* засвоєння основних понять образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва через сприйняття композиції, форми, кольору, об’єму, простору, руху тощо;

* засвоєння елементарних знань про специфіку художньо-образної мови різних видів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виражальні можливості художніх технік і матеріалів;

* формування елементарних умінь та навичок використання художніх технік та матеріалів, засобів художньої виразності у власній творчій діяльності.

Програма містить такі розділи:

Початковий рівень (3 роки навчання):
підрозділи: «Малювання» та «Ліплення».

Основний рівень (2 роки навчання):
підрозділи: «Основи образотворчого мистецтва» та «Художня кераміка».

Вищий рівень (5 років навчання):
підрозділи: «Живопис», «Рисунок», «Декоративно-прикладне мистецтво» (композиція, декоративна інтерпретація, орнамент, декоративний розпис, витинанка, писанкарство, вітраж, мозаїка, народна лялька, нетрадиційні техніки), «Скульптура та кераміка», «Історія мистецтв».

Кожен рівень навчання є самостійним розділом програми і може бути як стартовим, так і завершальним етапом навчання. Він має свою мету і завдання (відповідно до психофізіологічних можливостей дитини), відповідне навантаження годин на тиждень, свої окремі підрозділи.

Програма кожного з підрозділів може бути використана як самостійна програма гуртка художньо-естетичного спрямування образотворчого та декоративно-прикладного профілю.

Навчальною програмою передбачено десять років навчання:

1-й рік (вік дітей: 5-6 років) – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень (малювання – 72 год. на рік, 2 год. на тиждень; ліплення – 72 год. на рік, 2 год. на тиждень);

2-й рік (вік дітей: 6-7 років) – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень (малювання – 72 год. на рік, 2 год. на тиждень; ліплення – 72 год. на рік, 2 год. на тиждень);

3-й рік (вік дітей: 7-8 років) – початковий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень (малювання – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; ліплення – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень);

4-й рік (вік дітей: 9-10 років) – основний рівень – 324 год. на рік, 9 год. на тиждень (основи образотворчого мистецтва – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень; художня кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень);

5-й рік (вік дітей: 10-11 років) – основний рівень – 324 год. на рік, 9 год. на тиждень (основи образотворчого мистецтва – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень; художня кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень);

6-й рік (вік дітей: 11-12 років) – вищий рівень – 432 год. на рік, 12 год. на тиждень (живопис/рисунок – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; декоративно-прикладне мистецтво – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; скульптура та кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; історія мистецтв – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень).

7-й рік (вік дітей: 12-13 років) – вищий рівень – 432 год. на рік, 12 год. на тиждень (живопис/рисунок – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; декоративно-прикладне мистецтво – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; скульптура та кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; історія мистецтв – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень).

8-й рік (вік дітей: 13-14 років) – вищий рівень – 432 год. на рік, 12 год. на тиждень (живопис/рисунок – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; декоративно-прикладне мистецтво– 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; скульптура та кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; історія мистецтв – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень).

9-й рік (вік дітей: 14-15 років) – вищий рівень – 432 год. на рік, 12 год. на тиждень (живопис/рисунок – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; декоративно-прикладне мистецтво– 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; скульптура та кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; історія мистецтв – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень).

10-й рік (вік дітей: 15-16 років) – вищий рівень – 432 год. на рік, 12 год. на тиждень (живопис/рисунок – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; декоративно-прикладне мистецтво– 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; скульптура та кераміка – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень; історія мистецтв – 108 год. на рік, 3 год. на тиждень).

Програма початкового рівня (1-й, 2-й, 3-й роки навчання) складається з двох підрозділів («Малювання» та «Ліплення»), побудована концентричним способом з повторенням окремих розділів та тем на 1-му, 2-му та 3-му роках навчання з розширенням та поглибленням змісту навчального матеріалу. Ця частина програми має пропедевтичний характер і передбачає загальний розвиток вихованців, виявлення та розвиток у них творчих здібностей, прищеплення стійкого інтересу до мистецтва та практичної творчої діяльності; опанування елементарних основ формотворення, компонування на площині, кольорознавства; ознайомлення з різноманітними художніми матеріалами й техніками та включає роботу за зразком, з пам’яті, з натури, за уявою.

Програма основного рівня (4-й, 5-й роки навчання) складається з двох підрозділів («Основи образотворчого мистецтва» та «Художня кераміка»), кожен з яких побудований лінійним способом з систематичною і послідовною реалізацією та поступовим ускладненням навчального матеріалу. Ця частина програми передбачає розвиток та реалізацію дітей як творчих особистостей, опанування композиційних прийомів та специфіки вирішення художнього образу в різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, формування системи знань з основ художньої грамотності та цілісного художнього бачення світу, оволодіння різноманітними техніками в процесі практичної діяльності, ознайомлення з народними та художніми традиціями рідного краю.

Програма вищого рівня (6-й, 7-й, 8-й роки навчання) складається з підрозділів: «Живопис», «Рисунок», «Декоративна композиція», «Скульптура та кераміка», «Історія мистецтв». Програми підрозділів «Живопис», «Рисунок», «Скульптура та кераміка», «Історія мистецтв» побудовані лінійним способом. Програма підрозділу «Декоративно-прикладне мистецтво» побудована блочним способом (блоки: «Орнамент», «Декоративний розпис», «Витинанка», «Писанкарство», «Вітраж», «Мозаїка», "Народна лялька") з можливістю вибору та заміни одного змістовного блоку іншим у залежності від запитів вихованців та наявних організаційно-методичних умов. Ця частина програми розрахована на здібних вихованців, включає велику кількість творчих робіт у різних традиційних, сучасних, комбінованих декоративних техніках, передбачає задоволення потреби у професійній орієнтації, зумовлює допрофесійну підготовку за спеціальностями з декоративно-прикладного мистецтва.

Програмою передбачені такі основні види художньої діяльності учнів:

* сприймання (сприймання творів мистецтва, вміння висловлювати естетичне ставлення до них, оцінювати їх, інтерпретувати у відповідності до вікових можливостей; естетичне сприймання оточуючої дійсності,

вміння емоційно відгукуватись та усвідомлювати красу, співпереживати, помічати красиве в оточуючому середовищі);

* практична художня діяльність (репродуктивна, репродуктивно-творча, творча – передбачає ознайомлення з різноманітними художніми матеріалами й техніками, включає роботу за зразком, з пам’яті, з натури, за уявою, вміння стилізувати, працювати на площині та в об’ємі).

Під час викладання теоретично-практичного матеріалу використовуються такі методи роботи:

* словесні: пояснення, розповідь, бесіда;

* наочні: спостереження, ілюстрація, демонстрація; відвідування виставок, музеїв;

* практичні: вправи; участь у конкурсах, виставках, ярмарках, майстер-класах.

Навчальні групи формуються за рівнями підготовки з урахуванням року навчання та віку вихованців. Наповненість групи – 10-15 учнів.

Програма передбачає проведення групових занять, практичних занять у майстернях, індивідуальних занять, майстер-класів, виставок, ярмарків, вікторин, екскурсій.

Виконання програми оцінюється за контрольними показниками для кожного розділу та теми. Контрольні заняття у формі відкритого уроку, виставки робіт учнів, конкурсу, вікторини проводяться не рідше одного разу на півріччя.

Кiлькiсть переглядiв: 2912

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.