«Організація роботи гуртка

Збірник методичних матеріалів

Пояснювальна записка

Особливості організації навчально-виховного процесу в гуртках позашкільної освіти

Позашкільну освіту можна розглядати як найважливішу складову освітнього простору, що склався в сучасному суспільстві. Позашкільний навчальний заклад сьогодні – це широкодоступний заклад освіти, який спрямовує вихованців на здобуття знань, умінь і навичок за інтересами, а також забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та організації змістовного дозвілля. Позашкільна освіта та виховання – процес безперервний. Він не має фіксованих термінів завершення і послідовно переходить від створення умов, сприятливих для творчої діяльності дітей та підлітків, до забезпечення їх співробітництва у творчому процесі та самостійної творчості.

Шкільну освіту всі діти отримують відповідно до державного стандарту, згідно Закону України «Про освіту» [6]. Не стандартизована позашкільна освіта реалізується індивідуально відповідно до Закону України «Про позашкільну освіту» [6]. Вона має велике різноманіття та варіативність навчальних програм. Діти самі обирають ту діяльність, що близька їхній природі, відповідає їхнім потребам, задовольняє особисті інтереси. Головне значення позашкільної освіти: допомога в ранньому самовизначенні, надання можливості повноцінно прожити дитинство, реалізовуючи себе, вирішуючи соціально значимі для дитини задачі. Саме в закладах позашкільної освіти стало можливим подолання традиційної суперечності освіти між вимогами держстандартів щодо загальноосвітньої підготовки та потребами й інтересами особистості дитини. Цінність позашкільної освіти полягає у тому, що вона підсилює варіативну складову загальної освіти, сприяє практичному застосуванню знань і навичок, отриманих в школі, стимулює пізнавальну мотивацію вихованців. Найголовніше − в умовах позашкільної освіти діти можуть розвивати свій творчий потенціал, оволодівати навичками адаптації до сучасного суспільства і повноцінно організовувати свій вільний час. Позашкільна освіта органічно поєднує різноманітні види організації змістовного дозвілля (відпочинок, розваги, свята, творчість) з різними формами освітньої діяльності.

Своєрідність позашкільної освіти проявляється:

− у цілеспрямованому добровільному використанні дитиною вільного часу для повноцінного розвитку своїх потенційних можливостей;

− у свободі вибору напрямків діяльності, педагога, освітньої програми;

− у можливості міняти види діяльності, дитячий колектив, педагога;

− у творчому характері освітнього процесу, здійснюваного на основі додаткових освітніх програм;

− у особливих взаємостосунках дитини і педагога (співпраця, співтворчість, індивідуальний підхід до дитини);

− у можливості одержати допрофесійну підготовку.

Педагогічний процес в позашкільній установі – це процес соціально-педагогічної взаємодії і співтворчості вихованця і педагога. Особливість його у тому, що вирішення творчих задач у співпраці з педагогом змінює психологічну структуру освітнього процесу в цілому. Творчий пошук педагогів закладів позашкільної освіти зумовлений змінними інтересами, бажаннями, запитами і можливостями дітей. Т.І.Сущенко підкреслює: «Позашкільна установа покликана дати дітям можливість вийти за рамки звичного в житті, культурі, природі, науці, економіці. З тим, щоб в майбутньому максимально реалізувати свій творчий потенціал в тій сфері, яка їм природно відповідає. Позашкільний педагогічний процес – це виховання особистості в специфічних умовах життєдіяльності – у сфері дозвілля» [17, С. 42].

Своєрідність контингенту вихованців в позашкільних установах зумовлена свободою вибору виду діяльності самою дитиною, що в більшості випадків відповідає виду її обдарованості або високих природних здібностей. Проте, на думку В.С.Юркевича «багато талановитих дітей на перший погляд нічим не виділяються, і потрібен великий досвід, спеціальні знання, щоб помітити їх в загальній масі. Тому ще більше особливої психологічної підготовки потрібно педагогу, щоб уміти працювати з такими дітьми» [20, С.25].

В системі позашкільної освіти немає державних стандартів, які б визначали якісні вимоги до діяльності та її результатів. Важливим критерієм якості роботи освітньо-виховних структур є зростання попиту на позашкільну освіту у своїх мікрорайонах та різноманітність навчальних програм щодо задоволення пізнавальних інтересів дітей.

Основними результатами позашкільної освіти можна назвати наступні:

– збереження і культивування унікальності кожної дитини в постійно змінному соціальному оточенні;

– задоволення природної потреби дітей в самопізнанні, осмисленні себе в навколишньому світі;

– формування сталого спротиву особистості вихованців руйнівним впливам;

– досягнення вихованців в їх кількісному вираженні (нагороди, перемоги, місця і ін.) отриманих їм за певний період;

– виховання у дитини захопленості предметом тієї діяльності, якій він віддає перевагу, цінністне ставлення до виду діяльності;

– наявність у вихованця власної освітньої траєкторії на майбутнє;

– соціалізація, успішність і особистісне зростання вихованця.

1. Перелік основних нормативно-правових документів, щодо організації

навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах

Закони України:

– «Про осві­ту» від 04.06.1991р., № 34;

– «Про загальну середню осві­ту» від 13.05.1999 р., № 651 -XIV;

– «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 р., № 46.

Укази Президента України:

– Національна доктрина розвитку освіти від 17.04.2002 р., № 347/2002;

– Національна програма "Діти України" від 18.01.1996 р., № 63/96;

– «Про затвердження Цільової комплексної програми «Фізичне виховання – здоров'я нації», за­ходи Міносвіти щодо реалізації Програми» від 01.09.1998 р., № 963/98;

– «Про програму роботи з об­дарованою молоддю на 2001— 2005 роки» від 08.02.2001 р. № 78/2001;

– «Про додаткові заходи щодо державної підтримки обдарова­ної молоді» від 24.04.2000 р. № 612/2000.

Постанови Кабінету Міністрів України:

– «Про затвердження Державної програми «Вчитель»» від 28.03.2002р. № 379;

– «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позаш­кільний навчальний" заклад» від 06.05.2001 р. № 433;

– «Цільова комплексна програ­ма «Вчитель», затверджена спільним рішенням колегії Міносвіти України і Президії АПН України» від 29.10.1997 р. № 20/6-5, №1-7/10-103;

– «Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року» від 27.08.2010 р., № 785;

– «Про затвердження плану заходів щодо розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти на період до 2012 року» від 05.10.2009 р., № 1622-р;

– «Про внесення змін до Положення про позашкільний навчальний заклад» від 27.08. 2010 р., № 769;

– «Концепція Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки» від 12.04.2006 р., № 202-р;

– Державна цільова програма роботи з обдарованою молоддю на 2007–2010 роки від 08.08.2007 р., № 1016;

– «Про затвердження Програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 роки» від 28 березня 2002 р., № 378.

Накази Міністерства освіти та науки України:

– «Про затвердження Концепції художньо-естетичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладах та Комплексної програми художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах» від 25.02.2004 р. № 151/11;

– «Про затвердження Положення про центр, палац, будинок, клуб художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, художньо-естетичної творчості учнівської молоді, дитячої та юнацької творчості, естетичного виховання» від 6 травня 2001 р., № 433;

– «Про затвердження орієнтовних критеріїв оцінки діяльності позашкільних навчальних закладів» від 21.08.2003 р. № 567;

– «Про затвердження Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів» від 20.07.2004 р., № 601;

– «Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» від 11.08.2004р., № 651;

– «Про затвердження Типових навчальних планів позашкільних навчальних закладів, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України, на 2006/2007 навчальний рік» від 27.10.2006 р., № 731;

– «Про затвердження Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України» від 22.07.2008 р., № 676;

– «Про внесення змін до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» від 10.12.2008, № 1123;

– «Про внесення змін до Положення про позашкільний навчальний заклад» № 769 від 27.08.2010 року;

– «Про затвердження Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту» від 12.07.2001 р., № 510;

– «Про внесення змін до Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту» від 12.08.2009 р., № 746;

– «Про визначення порядку присвоєння педагогічних звань педагогічним працівникам» від 04.07.2005 р., № 396;

– «Про план заходів Міністерства освіти і науки України щодо виконання Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки» від 08.10.2007 р., № 886;

– «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників України» від 20.08.1993 р., № 310;

– «Про затвердження Положення про почесні звання “Народний художній колектив” і “Зразковий художній колектив"» від 14.08.2002 р., № 461;

– «Про затвердження Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається» від 02.06.1995 р., № 159/30/1526.

Протокол Міністерства освіти та науки України:

– Концепція позашкільної освіти та виховання, протокол № 16/3-8 від 25.12.1996 р.

Лист Міністерства освіти та науки України:

– «Про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів» № 1/9-97 від 07.03.2001 р.

– «Щодо збереження мережі позашкільних навчальних закладів» № 1/9-517 від 02.08.2010 р.

2. Модель організації роботи гуртка педагогом та

контролю за його діяльністю з боку адміністрації [15]

Етапи Діяльність керівника гуртка Діяльність адміністрації
1 Надання адміністрації навчального закладу необхідних документів про освіту і кваліфікаційний рівень. Визначення напрямку діяльності гуртка, основної мети і задач. Ознайомлення з посадовими обов'язками (під розпис). Ознайомлення з методичними рекомендаціями по організації роботи гуртка. Директор: Ознайомлення з документами про освіту претендента на посаду керівника гуртка, його атестаційним листом, копією посвідчення про проходження курсів підвищення кваліфікації. Співбесіда. Визначення напрямку діяльності гуртка. Ознайомлення керівника гуртка із Статутом установи, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, з посадовими обов'язками. Надання приміщення для проведення занять гуртка. Директор Заст. директора: Консультація по складанню навчальної програми і календарно-тематичного плану.
2 Складання навчальної програми гуртка (не пізніше, ніж за 10 днів до початку його роботи). Узгодження програми з методичною радою навчального закладу. Методична рада: Затвердження програми роботи гуртка (протягом 15 днів, відведених на комплектування груп).
3 Комплектування груп. Оформлення кабінету. Підготовка необхідних матеріалів, інструментів, обладнання для організації занять. Педагог-наставник, методисти: Надання консультативної допомоги в організації рекламної роботи щодо набору вихованців до гуртка.
4 Складання календарно-тематичного плану роботи гуртка на семестр (навчальний рік) Методична рада: Затвердження календарно-тематичного плану роботи гуртка.
5 Складання розкладу занять гуртка (для кожної групи) Заст. директора: Складання графіка роботи гуртків в ЦДЮТ Директор: Затвердження графіка роботи гуртків
6 Оформлення журналу обліку роботи гуртка Заст. директора: Ознайомлення керівника гуртка з вимогами щодо ведення журналу обліку роботи гуртка.
7 Проведення вступного заняття. Проведення вступного інструктажу з техніки безпеки для вихованців з обов'язковою відміткою в журналі на окремій сторінці. Складання планів-конспектів занять. Заповнення журналу гуртка. Організація самоврядування в гуртку. (вибори старости, його заступника, розподіл обов'язків між вихованцями) Проведення батьківських зборів. Заст. директора: Консультація про зміст вступного інструктажу з техніки безпеки для вихованців. Контроль за веденням журналу обліку роботи гуртка (5 разів на рік). Аналіз результативності роботи гуртка Педагог-наставник, методисти: Надання консультативної допомоги шодо складання конспекту заняття, структури заняття, форм навчальної роботи, ведення журналу обліку роботи гуртка.
8 Участь в методичних заходах закладу. Самоосвітня діяльність. Проведення відкритих занять для педагогів та батьків вихованців. Відвідування занять досвідчених керівників гуртків Проведення роботи з виготовлення наочних матеріалів для забезпечення роботи гуртка. Педагог-наставник, методисти: Надання методичної допомоги керівнику гуртка.
9 Організація масових заходів з гуртківцями (екскурсійної, концертної, спортивно-масової, виставкової діяльності тощо). Залучення батьків до організації і проведення масових заходів. Заст. директора, педагог-наставник, методисти: Відвідування та аналіз масових заходів.
10 Участь в заходах різних рівнів (концертах, конкурсах, змаганнях, оглядах, акціях, виставках тощо). Заст. директора: Організація участі гуртка в заходах різних рівнів (концертах, конкурсах, змаганнях, оглядах, акціях, виставках тощо).
11 Проведення підсумкового заняття або творчого звіту гуртка, заохочення кращих гуртківців Заст. директора: Відвідування та аналіз підсумкового заняття, творчого звіту гуртка.
12 Самоаналіз виконання навчальної програми гуртка, роботи гуртка за навчальний рік Заст. директора: Аналіз виконання навчальної програми гуртка, роботи гуртка за навчальний рік.

3. Методичні рекомендації щодо складання програм гуртків

позашкільної освіти [11]

У змісті навчальної програми для гуртків, груп, секцій та інших творчих об'єднань доцільно виділити такі структурні елементи: пояснювальна записка, навчально-тематичний план, зміст тем, основні вимоги до знань, умінь, навичок і бібліографія.

Пояснювальна записка

Пояснювальна записка включає загальну характеристику програми, мету і головні завдання гуртка, групи або іншого творчого об'єднання, опис можливих організаційних форм і методів подання навчально-теоретичного матеріалу з урахуванням інноваційних і новітніх освітніх технологій.

Навчально-тематичний план

Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком тем, кількості годин до кожної теми (окремо для теоретичних і практичних занять).

У цьому розділі також подаються рекомендації щодо оволодіння вихованцями (учнями, слухачами) знаннями, уміннями і навичками.

Зміст тем

Зміст тем подається в порядку відповідно до навчально-тематичного плану. До кожної теми надаються форми практичної роботи, методика їх проведення та вимоги до знань, умінь і навичок. Обов'язковим є послідовність, систематичність, науковість викладу змісту програми, урахування вікових особливостей вихованців (учнів, слухачів). Подаються форми організації занять (навчальні, виїзні, лабораторні, дослідницькі та інші), дається обґрунтування доцільності застосування комп'ютерної техніки та типового обладнання, ілюстративного матеріалу, інших засобів навчання, забезпечення гігієни праці та безпеки життєдіяльності гуртківців.

Основні вимоги до знань, умінь, навичок

Матеріали цього розділу необхідно викласти чітко, ясно, послідовно з перерахуванням вимог до обсягу знань, умінь і навичок вихованців (учнів, слухачів).

Бібліографія

У цьому розділі необхідно дати перелік використаної літератури, а також перелік рекомендованої літератури для вихованців (учнів, слухачів) і педагогів.

Перелік літератури необхідно оформити відповідно до бібліографічних вимог в алфавітному порядку прізвищ авторів. Якщо це збірник, то подається його назва.

4. Методичні рекомендації

щодо складання плану навчально-виховної роботи гуртка

(дитячого творчого колективу) на навчальний рік

План навчально-виховної роботи гуртка (дитячого творчого колективу) повинен містити конкретно сформульовані цілі, задачі та форми навчально-виховної роботи в поточному навчальному році з вказівкою на календарні терміни виконання. Такий план необхідний для рівномірного розподілу навчально-виховних заходів протягом всього навчального року з метою уникнення перевантаження вихованців та одноманітності в роботі. Він повинен враховувати пріоритетні напрямки діяльності ЦДЮТ, як закладу освіти, плани роботи установ, з якими співпрацює ЦДЮТ, циклограму проведення міських, обласних, всеукраїнських конкурсних заходів.

План навчально-виховної роботи гуртка (дитячого творчого колективу) повинен мати наступні структурні елементи: титульний лист, аналіз роботи гуртка за попередній навчальний рік, записку пояснення, план навчально-виховної роботи, план масової роботи, особистий творчий план педагога, план роботи з батьками, план роботи з охорони життя і діяльності вихованців.

Зразок оформлення титульного листа плану

навчально-виховної роботи гуртка (дитячого творчого колективу)

Затверджую:

Директор ЦДЮТ

________________

П.І.П.

ПЛАН

НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОЇ РОБОТИ

НА ___ – ___ НАВЧАЛЬНИЙ РІК

________________________________________________

(назва гуртка або дитячого творчого колективу)

П.І.П. педагога

Київ –___ р.

Зміст плану навчально-виховної роботи гуртка

(дитячого творчого колективу)

Аналіз роботи гуртка за ___ – ___ навчальний рік.

У аналізі роботи гуртка (дитячого творчого колективу) необхідно дати характеристику результатам навчально-виховної діяльності протягом минулого навчального року. Вказати досягнення (позитивні зміни) і охарактеризувати проблеми, рішення яких необхідно запланувати на новий навчальний рік.

Пояснювальна записка

Пояснювальна записка повинна містити:

− інформацію про гурток (дитячий творчий колектив);

− характеристику навчальних груп гуртка (дитячого творчого колективу);

− стислу характеристику навчальної програми гуртка (дитячого творчого колективу).

Навчально-виховна робота

Розділ «Навчально-виховна робота» повинен містити:

− цілі і задачі навчання для кожної з навчальних груп (з урахуванням рівня і року навчання відповідно до програми гуртка);

− репертуарний план для кожної з груп або запланований перелік виготовлених робіт, виробів тощо.

Педагогам, що мають групи вищого рівня навчання, необхідно запланувати подання списків вихованців для отримання документів про позашкільну освіту відповідно до пам’ятки керівнику гуртка про порядок організації кваліфікаційних іспитів для вихованців на отримання документа про позашкільну освіту.

Масова робота

Розділ «Масова робота» повинен містити помісячний план участі гуртка (дитячого творчого колективу) в масових заходах різних рівнів (концерти, фестивалі, виставки, конкурси, змагання, внутрішні заходи ЦДЮТ або гуртка для вихованців та їхніх батьків).

Підказка:

Якщо заплановано провести для гуртківців цікавий виховний захід, розробку плану/сценарію такого заходу необхідно внести до розділу «Особистий творчий план педагога». Якщо цей захід передбачає участь батьків вихованців, то його проведення необхідно продублювати у розділі «Робота з батьками».

Особистий творчий план педагога

Розділ «Особистий творчий план педагога» представляє собою план самоосвіти педагога на навчальний рік і повинен містити:

− методичну проблему, над якою працює педагог в міжатестаційний період;

− види діяльності, що заплановані в процесі роботи над темою, терміни їх виконання, очікуваний результат самоосвіти;

− форми реалізації результатів самоосвіти: вказати де, перед якою аудиторією і в якій формі (методична розробка, творчий звіт, узагальнення педагогічного досвіду, доповідь на методичних заходах різних рівнів, стаття, розробка уроку, публікація тощо) буде представлено та реалізовано результати самоосвіти педагога.

Обов’язково план має містити:

– заповнення методичного паспорта педагога та поповнення матеріалами особистого портфоліо педагога (з 10.12 до 20.12.; з 10.04. до 20.04 кожного навчального року або постійно).

Педагогам, що будуть атестуватися протягом навчального року як керівник гуртка, необхідно запланувати проведення відкритих занять та участь у роботі методичних заходів.

Робота з батьками

Розділ «Робота з батьками» повинен містити щомісячний план заходів щодо взаємодії педагога з батьками вихованців спрямованих на:

– розвиток особистості дитини, його природних здібностей, профілактику травматизму вихованців (батьківські збори, відкриті уроки для батьків, масові виховні заходи для вихованців і їх батьків);

– поліпшення умов організації навчально-виховного процесу в гуртку (оформлення навчального кабінету, забезпечення технічними засобами, забезпечення костюмами та реквізитом, забезпечення матеріалами, що витрачаються, виготовлення наочних засобів та допоміжного устаткування).

Обов’язково план має містити:

– збір заяв від батьків на відвідування гуртка (з записом про дозвіл використовувати особисті дані з метою організації діяльності гуртка);

– збір довідок про стан здоров’я вихованців з дозволом відвідувати гурток;

– збір електронного архіву фотографій діяльності гуртка, копій грамот нагород дитячого колективу і окремих вихованців для подальшого оформлення педагогічного досвіду педагога, створення сайту ЦДЮТ (таку роботу доцільно доручити органам самоврядування гуртка).

Зверніть увагу: для отримання індивідуальних призів вихованцями необхідно взяти у батьків вихованців копію індивідуального ідентифікаційного коду із записом: «Не заперечую проти використання індивідуального ідентифікаційного коду для оформлення документів на отримання призів».

Охорона життя і діяльності вихованців

Розділ «Охорона життя і діяльності» містить щомісячний план заходів (інструктажів, виховних годин, екскурсій, використання здоров’єзберігаючих технологій в навчально-виховному процесі тощо) щодо профілактики травматизму та охорони життєдіяльності вихованців ЦДЮТ.

Обов’язково план має містити участь у тижнях і місячниках з охорони праці і безпеки життєдіяльності.

Орієнтовний план заходів:

1. Тиждень правових знань, профілактики правопорушень та здорового способу життя (березень)

2. Тиждень охорони праці (квітень)

3. Огляд-конкурс з охорони праці (квітень – жовтень)

4. Місячник знань безпеки життєдіяльності (травень)

5. Конкурс-рейд «Увага! Діти на дорозі!» (серпень)

6. Місячник щодо попередження пустощів дітей з вогнем (жовтень)

7. Тиждень знань безпеки життєдіяльності, безпеки дорожнього руху, пожежної безпеки (жовтень)

8. Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності (лютий)

9. Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності (квітень)

5. Вимоги

щодо ведення журналу планування та обліку роботи гуртка

(типові з доповненнями)

Журнал обліку роботи є державним обліковим фінансовим документом, який обов’язково повинні вести особисто і окремо кожний керівник гуртка та акомпаніатор, відповідно до своїх посадових обов'язків (постанова Кабінету Міністрів України № 433 від 06.05.2001 року).

Журнал повинен бути заведений окремо для кожної групи гуртка на весь навчальний рік. Всі записи виконуються особисто керівником (акомпаніатором) чітко, обов'язково чорнилом синього або чорного кольору. Журнал підписують керівник установи і керівник гуртка. Журнал зберігається в канцелярії позашкільної установи 5 років.

Журнал має містити наступні відомості:

· В розділі «Мета і основний зміст роботи» (1 сторінка журналу) необхідно вказати:

− за якою програмою працює колектив, ким вона затверджена, коли (№ протоколу, дата);

− за яким рівнем і роком навчання працює гурток;

− прогнозований результат, тобто які знання, вміння та навички отримують діти по закінчені навчального року;

− конкретну мету і завдання на поточний навчальний рік (репертуарний план, план виготовлення виробів тощо).

· Розклад занять даної групи (1 сторінка журналу).

· План (зміст) роботи гуртка на навчальний рік або за поточне півріччя.

· Відомості про вихованців.

· Облік змісту навчально-виховної роботи.

· Облік відвідування занять вихованцями.

· Облік масової, методичної та суспільно-корисної роботи проведеної з гуртком (концертна діяльність, участь у конкурсах, виставках, фестивалях, розважально-пізнавальні заходи, екскурсії тощо).

· Облік наслідків роботи гуртка.

· Облік висновків перевірки роботи гуртка та ведення журналу.

При цьому важливо:

· В розкладі занять необхідно вказувати всі зміни розкладу, № та дату наказу по ЦДЮТ про внесення таких змін.

· До розкладу занять внести всі види роботи, які за тарифікацією заплановані для гуртка ( групові заняття; індивідуальні заняття та зведені репетиції).

· Термін ведення журналу заповнюється за зразком:

(для основних працівників)

Заняття почато «1» вересня 20__ р.

Заняття закінчено «31» серпня 20_ р.

(для сумісників)

Заняття почато «1» вересня 20__ р.

Заняття закінчено «31» травня 20_ р.

· Для прийнятих на роботу підчас навчального року вказується дата наказу прийняття на роботу. Для звільнених в рядку «Заняття закінчено…» вказується дата наказу на звільнення.

Плани роботи.

Навчальні плани на І-е і ІІ-е півріччя складаються керівником у відповідності до Навчальної програми гуртка (типової або модифікованої) рекомендованої Міністерством освіти і науки України та затвердженої в установленому порядку. Необхідно вказати теми, кількість годин та терміни відпрацювання відповідно до розкладу занять. План підписується керівником гуртка та затверджується директором. План роботи на літній період вписується в одному з журналів керівника гуртка.

У плані роботи гуртка можливі дві форми заповнення журналу: план на кожне заняття відповідно програми, або з розбивкою тем за місяцях із загальною кількістю годин відповідно до програми гуртка та розкладу занять.

Кількість запланованих годин повинна відповідати кількості календарних днів, на які за розкладом гуртка припадають заняття.

Календарні години за розкладом занять, які перебільшують загальну кількість годин за програмою (144, 216 годин) мають бути заплановані на підготовку до відкритих (підсумкових) занять, масові заходи у гуртку тощо.

При заповненні плану з розбивкою тем за місяцями кількість запланованих годин на місяць (у колонці плану) повинна відповідати кількості календарних годин, що припадають на місяць за розкладом гуртка. Кількість годин на тему (у рядку плану) за сумою по місяцях повинна відповідати кількості годин у програмі для даної теми.

Для індивідуальної роботи складається план на відповідній сторінці журналу для кожного вихованця, з яким проводяться індивідуальні заняття. Він затверджується директором.

Для зведених репетицій складається план роботи на окремій сторінці. Він також затверджується директором.

У плані зведених репетицій можуть бути такі записи:

1. Постановка масових номерів (і їх перелік).

2. Репетиції масових номерів (і їх перелік).

3. Прогон концертних номерів з репертуару колективу тощо.

У плані роботи на літній період рекомендуються такі записи:

1. Робота над документацією гуртка.

2. Підготовка кабінету до навчального року.

3. Підготовка або розробка методичних матеріалів.

4. Виготовлення сувенірного фонду.

5. Робота у літньому таборі.

6. Виконання програми (не вичитані години з різних причин).

7. Підготовка до концертів тощо.

При плануванні роботи на кожне заняття на півріччя у графі «Календарні строки виконання» необхідно вказувати дати наступним чином: 01.09., 17.02.

Відомості про членів гуртка.

У відомостях про членів гуртка необхідно вказати:

− прізвище вихованця, його ім'я та по батькові,

− повну дату народження,

− навчальний заклад, де вихованець отримує основну освіту, клас (курс),

− рік вступу до гуртка,

− домашню адресу, телефон і повні відомості про батьків (П.І.Б. місце роботи, контактні телефони).

В разі вибуття вихованця з гуртка необхідно зробити примітку: «вибув з…(вказати дату)».

Облік змісту роботи.

В обліку змісту роботи вказується тема або підтема, тривалість її відпрацювання (1 год., 2 год., З год.), метод роботи (бесіда, практична робота, тренаж, конференція тощо) Свій підпис керівник повинен поставити наприкінці заняття. Якщо керівник гуртка знаходиться на лікарняному або у відрядженні, в журналі робиться відповідний запис з приміткою в низу сторінки про дату лікарняного або відрядження, № наказу на відрядження. Кількість годин при цьому не вказується, а в графі ставиться риска. Якщо заняття відбулося не за основним розкладом, в журналі необхідно вказати: дату, коли заняття повинно відбутися за розкладом, № наказу згідно якого перенесені заняття та дату коли відбулося заняття.

Облік відвідування занять вихованцями.

На кожний місяць занять складається список учнів і ведеться облік відвідування з такими скороченнями:

спізнився − «сп»;

був відсутній з невідомої причини − «нб»;

був відсутній з поважної причини − «пов»;

був хворий − «хв»;

вибув з __ (вказати дату).

Звіт про роботу

Звіт про роботу складається керівником гуртка станом на 01.06. поточного року. Необхідно вказати, в якому обсязі виконана програма, якщо не в повному обсязі, то з якої причини. Зробити аналіз збереження контингенту вихованців з поясненням причин вибуття дітей з гуртка.

Облік масової, методичної та суспільно корисної роботи

Облік масової, методичної та суспільно корисної роботи за участю гуртківців має містити відомості про масові заходи гуртка, участь його в загальних заходах Палацу, відомості про виконану суспільно корисну роботу, методичну діяльність керівника гуртка за участю вихованців, необхідно вказати дати заходів і поставити підпис.

Підсумки роботи гуртка

Відповідно до рішення методичної ради ЦДЮТ підсумки роботи всіх груп гуртка записуються до методичного паспорту педагога, де відомості накопичуються протягом тривалого часу для проведення моніторингу діяльності керівника гуртка.

Облік висновків адміністрації після перевірки роботи гуртка чи ведення журналу

При перевірках вказуються: дата, висновки та зауваження, термін їх виправлення, посада того, хто перевіряв, підпис. Керівник гуртка повинен поставити підпис «ознайомлений».

Примітка:

1. Відповідальність за стан та вірність записів у журналі несе керівник гуртка, як дисциплінарну так і матеріальну: проведені заняття, але не зафіксовані у журналі не враховуються і не оплачуються.

2. Керівник гуртка зобов'язаний щомісяця до 10 числа надавати журнал обліку роботи заступнику директора з навчально-виховної роботи на перевірку.

6. Схема плану-конспекту заняття гуртка

Тема заняття.

Мета заняття(навчальна, розвиваюча, виховна).

Завдання заняття.

Тип заняття (засвоєння нових знань, умінь та навичок; формування практичних умінь та навичок; застосування умінь та навичок; узагальнювальний; комбінований).

Методи:

− словесні (розповідь, бесіда, пояснення, лекція, інструктаж тощо);

− наочні (демонстрація предметів, явищ, посібників тощо);

− практичні (практична робота, навчальні вправи, ігрові вправи, лабораторні досліди, екскурсія, похід тощо).

Рівні повідомлення навчального матеріалу (необов'язково):

− інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації: розповідь, демонстрація, пояснення);

− інформаційно-операційний (одночасно з інформаційним способом відображення навчального матеріалу даються розгорнуті пояснення функціонування об'єкту вивчення і способи операцій з ним);

− проблемний (визначається проблема і намічається шляхи її вирішення, наприклад, розгортання ряду логічних міркувань і доказів).

Методи виховання (необов'язково):

− переконання;

− емоційний вплив,

− стимулювання.

Тривалість заняття (в т.ч. додатково до даної теми).

Міжпредметні зв'язки.

Форма заняття: індивідуальна, групова.

Обладнання: таблиці, плакати, саморобні наочності, схеми, моделі, технічні засоби, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, діаграми, література тощо.

Хід заняття (його структура залежить від типу заняття, інших параметрів).

І. Вступна частина:

− повідомлення теми і мети заняття, очікуваних результатів;

− актуалізація опорних знань;

− мотивація навчальної діяльності гуртківців.

ІІ. Основна частина:

− висвітлення керівником матеріалу нової теми;

− оволодіння новими теоретичними знаннями, ознайомлення з термінами, способами практичних дій;

− залучення учнів до самостійного осмислення нового матеріалу, самостійна робота учнів;

− підведення гуртківців до самостійних узагальнень, висновків.

ІІІ. Завершальна частина:

− загальний підсумок заняття з визначенням його позитивних і негативних моментів, пояснення можливості використовування одержаних знань;

− повідомлення завдань до наступного заняття;

− рекомендація літератури або інших джерел інформації для самостійного опрацювання.

7. Пам’ятка керівнику гуртка

про порядок організації кваліфікаційних іспитів

для вихованців на отримання документа про позашкільну освіту

Згідно Закону України «Про позашкільну освіту», Наказу МОН України «Про Порядок видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту» №510 від 12.07.2001р. вихованцям, що закінчили навчання за програмою гуртка, здобули відповідні знання, навички та вміння, передбачені навчальними планами з певного напряму позашкільної освіти, склали в установленому порядку кваліфікаційні іспити, передбачена видача документів про позашкільну освіту.

Керівник гуртка самостійно розробляє розділ програми гуртка «Порядок отримання свідоцтв про позашкільну освіту», який регламентує процедуру проведення кваліфікаційних іспитів для вихованців вищого рівня навчання у керованому ним гуртку. Процедура кваліфікаційних іспитів передбачає визначення: дисциплін за якими надається свідоцтво; форм проведення іспитів для окремих дисципліною або комплексно; параметрів оцінювання знань вихованців у відповідності до знань і умінь, визначених програмою гуртка. Якщо розроблена керівником гуртка процедура кваліфікаційних іспитів передбачає перевірку теоретичних знань, педагогу необхідно підготувати перелік питань з теоретичного курсу для вивчених дисциплін. Кваліфікаційний іспит, як правило, є практичною демонстрацією отриманих знань. Він може проводитись у формі виконання та презентації творчих завдань. В такому разі необхідно надати приклад творчого завдання для вихованця-випускника.

Розроблений розділ програми гуртка щодо порядку отримання свідоцтв про позашкільну освіту керівник гуртка надає на розгляд та затвердження методичною радою ПДЮТ (до 25 березня поточного навчального року). Надалі даний розділ програми оновлюється/доповнюється разом з внесенням змін до програми гуртка не рідше як 1 раз на 5 років.

Педагогам необхідно запланувати подання списків вихованців для отримання документів про позашкільну освіту до 15 березня поточного навчального року. В списках необхідно вказати: П.І.Б. вихованця, роки навчання вихованця в гуртку (кількість років навчання вихованця не може бути меншою, ніж в програмі гуртка). Керівник гуртка надає методисту, що відповідає за організацію роботи кваліфікаційної комісії графік проведення іспитів для вихованців-випускників (до 15 березня поточного навчального року).

Керівник гуртка до 15 березня надає заступнику директора з навчальної роботи журнали гуртка за останні 5 років для перевірки записів про навчання вихованців, що претендують на отримання свідоцтв про позашкільну освіту у ЦДЮТ.

За результатами роботи кваліфікаційної комісії складається протокол. В протоколі вказуються підсумкові оцінки за окремими предметами для кожного вихованця. Згідно протоколу кваліфікаційної комісії та рішення педагогічної ради ЦДЮТ видається наказ по ЦДЮТ про видачу свідоцтв про позашкільну освіту вихованцям гуртків, виготовляються документи.

В разі не надання необхідних даних у визначені строки, свідоцтво про позашкільну освіту не оформлюється і не видається в поточному навчальному році.

8. Критерії результативностіроботи керівника гуртка

Виходячи з типової посадової інструкції керівника гуртка результативність роботи педагога оцінюється за наступними критеріями:

1. Комплектація гуртка.
2. Наявність затвердженої навчальної програми, навчально-виховного плану, своєчасно зданий розклад занять.

3. Ведення встановленої документації. Своєчасність записів в журналах.
4. Своєчасність оформлення документів на виїзд гуртка поза межі закладу.

5. Організація і результативність роботи з обдарованими дітьми.

6. Участь гуртківців у заходах змагального характеру, презентаційних заходах (концертах, виставках) інших масових заходах.

7. Консультативна допомога батькам, педагогам ЦДЮТ, педагогічним працівникам шкіл.

8. Дотримання правил охорони праці, техніки безпеки та протипожежного захисту, проведення інструктажів з охорони праці для вихованців з обов'язковою реєстрацією в журналі встановленого зразка.

9. Науково-методична робота педагога.

10. Участь у колективних формах методичної роботи та суспільному житті колективу ЦДЮТ.

11. Своєчасне проходження медичного огляду.

8. Модель вихованця позашкільного гуртка


9. Витяг з положення про організацію роботи з охорони праці

учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України

№ 563 від01.08.2001р.

8. Порядок проведення та реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності

8.1. Iнструктажі з безпеки життєдіяльності проводяться з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами. Iнструктажі містять питання охорони здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки побуту тощо.

Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.

8.2. Перед початком навчальних занять один раз на рік, а також при зарахуванні або оформленні до навчального закладу вихованця, учня, студента, курсанта, слухача, аспіранта проводиться вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності службами охорони праці. За умови чисельності учасників навчально-виховного процесу в закладах понад 200 вищезазначеними службами проводиться навчання з вихователями, класоводами, класними керівниками, майстрами, кураторами груп тощо, які в свою чергу інструктують вихованців, учнів, студентів, курсантів, слухачів перед початком навчального року. Програма вступного інструктажу розробляється в навчальному закладі на основі орієнтовного переліку питань вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності (додаток 3). Програма та порядок проведення вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності затверджуються наказом керівника навчального закладу.

8.3. Запис про вступний інструктаж робиться на окремій сторінці журналу обліку навчальних занять.

8.4. Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводиться на початку заняття у кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, спортзалі тощо, наприкінці навчального року перед початком канікул, а також за межами навчального закладу, де навчально-виховний процес пов’язаний з використанням небезпечних або шкідливих для здоров’я факторів. Первинний інструктаж проводять викладачі, вчителі, класоводи, куратори груп, вихователі, класні керівники, майстри виробничого навчання, тренери, керівники гуртків тощо. Цей інструктаж проводиться з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами, а також з батьками, які беруть участь у позанавчальних заходах. Первинний інструктаж також проводиться перед виконанням кожного завдання, пов’язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо.

8.5. Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окремому журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, цеху, спортзалі та іншому робочому місці. Рекомендована форма журналу наведена в додатку 2.

Первинний інструктаж, який проводиться перед початком кожного практичного заняття (практичної, лабораторної роботи тощо) реєструється в журналі обліку навчальних занять, виробничого навчання на сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття.

8.6. Позаплановий інструктаж з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами проводиться у разі порушення ними вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних робіт, виробничої практики, професійної підготовки тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу.

Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів (додаток 2), що зберігається в кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, цеху, спортзалі тощо.

8.7. Цільовий інструктаж проводиться з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами навчального закладу у разі організації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи, спортивні змагання тощо), під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній ділянці тощо). Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється у журналі реєстрації інструктажів (додаток 2).

Для довідки

Види інструктажів з охорони праці

та порядок їх проведення для вихованців

Вступний (первинний) інструктаж проводиться на початку занять з 01-04.09. для вихованців 2,3, ... років навчання. Інструктаж проводить керівник гуртка, який несе відповідальність за безпеку життєдіяльності вихованців. Програма вступного інструктажу розробляється заступником директора з НВР, та затверджується керівником Палацу.

Запис про проведення вступного інструктажу робиться у журналі реєстрації вступного інструктажу, який зберігається у керівника гуртка.

Первинний інструктаж проводиться з групою вихованців на початку занять два рази на рік (перший раз з 01-09.09.2011, другий – з 01-09.01.2012 р.).

Позаплановий інструктаж проводиться при виявленні порушень вимог безпеки вихованцями під час навчально-виховного процесу, при зміни умов виконання навчальних завдань з професії, інших видів занять, передбачених навчальними планами.

Цільовий інструктаж з питань охорони праці проводиться з групою вихованців. Обсяг і зміст інструктажу визначається залежно від видів масових заходів. Облік проведення цільових інструктажів здійснюється відповідно до чинних положень МО в журналах планування та обліку роботи гуртка.

Первинний, позаплановий, цільовий інструктажі проводять відповідні керівники гуртків, інструктори, тренери, майстри виробничого навчання або завідувачі кабінетом тощо за відповідальними інструкціями чи програмами.

Відмітка про проведення первинного та позапланового інструктажів робиться в журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці.

Реєстр інструкцій з охорони праці по ЦДЮТ

Інструкція № 12 «Про роботу гуртківців з тканиною»

Інструкція № 15 під час занять фізичним вихованням

Інструкція № 16 під час проведення екскурсій

Інструкція № 19 по наданню першої допомоги

Інструкція № 20 «Вступний Інструктаж з питань охорони праці для вихованців

ЦДЮТ»

Інструкція № 29 «При проведенні Новорічних свят у ЦДЮТ»

Інструкція № 30 «Про техніку безпеки на новорічній ялинці»

Інструкція № 31 «Поведінка вихованців на перерві у ЦДЮТ»

Інструкція № 32 «Пам’ятка по безпечній поведінці території прилеглій ЦДЮТ»

Інструкція № 33 «Правила поводження при ожеледиці»

Інструкція № 34 «Правила поводження на льоду»

Інструкція № 35 «Правила безпечного поводження з фейерверочними

виробами»

Інструкція № 36 «Пам’ятка школяра»

Інструкція № 37 «Профілактика укусів собак».

Інструкція № 38 «Попередження отруєнь грибами»

Інструкція № 39 «Правила поводження на воді під час купання»

Інструкція № 40 «Безпека дорожнього руху»

Інструкція № 43 «При проведенні екскурсій і туристичних походів до лісу»

Інструкція № 44 «При перевезенні організованих груп дітей автомобільним і

залізничним транспортом»

Інструкція № 46 «При проведенні екскурсій, туристичних походів,

культпоходів у театр та кінотеатр»

Інструкція №82 «З ОП та БЖ при проведенні масових заходів у навчальних

закладах»

10. Порядок виїзду вихованців гуртків

на змагальні заходи (збори) та їх звільнення від занять

Згідно Положення про загально освітній навчальний заклад (Постанова КМ України від 14.06.2000р.) та листа управління освіти Донецької міської ради № 01/10 1882 від 17.12 2007р. порядок оформлення виїзду учнів наступний:

1. Дозвіл на в’їзд учнів навчальних закладів міського та районного підпорядкування на спортивні змагання (збори) у навчальний час надається тільки наказом по управлінню освіти міськради.

2. Для підготовки та видання наказу, установа, яка організує спортивні змагання (збори) чи відряджає на них своїх вихованців, які є учнями загальноосвітніх навчальних закладів міста, надає до управління освіти міськради, не менш, ніж за три дні (робочих) до виїзду спортсменів, необхідний пакет документів.

3. До пакету документів, які потрібно надати до управління освіти міської ради входять:

Лист клопотання установи, яка організує спортивні змагання (збори) чи відряджає на них своїх вихованців, про надання дозволу на виїзд учнів на змагання та звільнення їх від занять. Лист повинний бути офіційно зареєстрований, за підписом та печаткою керівника установи.

У ньому необхідно вказати :

− назву, термін та місце проведення змагань (зборів), при визначенні термінів необхідно врахувати знаходження спортсменів у дорозі;

− хто несе витрати на відрядження спортсменів на змагання (збори)?;

− на кого з працівників установи, яка організує спортивні змагання (збори) чи відряджає на них своїх вихованців, покладена відповідальність за збереження життя та здоров’я учнів (вказати прізвище, ім’я та по батькові, посаду під час змагань (зборів)?;

У листі чи у додатку до нього потрібно надати список учнів, що виїжджають за формою:

− № п/п;

− прізвище та ім’я;

− рік народження;

− навчальний заклад, клас.

Якщо установа, що клопоче, відряджає учнів на змагання (збори), то вона додає копію запрошення (виклику) на дані змагання (збори), виписку з протоколу батьківських зборів (чи письмову заяву батьків) про те, що вони згодні з виїздом дітей на змагання (збори) та, що за їх життя та здоров’я буде відповідати зазначений працівник установи, яка організує спортивні змагання (збори) чи відряджає на них своїх вихованців.

Кiлькiсть переглядiв: 36623

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.